Siłownia od czego zacząć?

Podstawowe pojęcia

Nic nie może się równać z entuzjazmem, z którym przystępujemy do nowych zadań – nowej pracy, nowego związku, a nawet nowego programu mającego na celu poprawę zdrowia I sprawności fizycznej. Ale na zdrowy rozsadek można przyjąć ,że ten początkowy zapał nie trwa długo.

Ile masz lat? 20, 30 , ponad 40 ? czy w ciągu ostatnich paru lat byłeś aktywny I zajmowałeś się jakimś sportem, czy tez prowadziłeś raczej siedzący tryb życia ? Może posiadasz jakieś dolegliwości fizyczne np. Problem z kolanem albo odczuwasz bóle krzyża? To wszystko koniecznie trzeba wziąć pod uwagę, rozpoczynając przygodę na siłowni.

Podobnie jak w historyjce o żółwiu i zającu, powolny i wytrwały wygrywa również wyścig o sprawność fizyczną. Zapamiętaj proszę, że ćwiczysz tylko dla siebie. Nie musisz zadowolić nikogo poza tym. Bądź uczciwy, wyznacz sobie realistyczne cele i plany treningu, a zobaczysz z pewnością wyniki które wynagrodzą ci cały poniesiony trud.

Nie można wprawdzie zbudować ciała za pomocą słów ale wzajemna komunikacja jest znacznie lepsza, gdy rozumie się terminologię używaną w treningu z ciężarkami.

O to kilka podstawowych terminów, żeby pomóc ci jakoś zacząć:

Powtórzenie ( w skrócie “powtórka”) to jeden pełny ruch ćwiczeniowy, od pozycji wyjściowej przez pełny zakres ruchu z powrotem do pozycji wyjściowej.

Zestaw jest grupa powtórzeń. Ich liczba jest dowolna. Może być jedno a może i sto. Programy, których celem jest podniesienie sprawności układu krążenia zawierają zwykle zestawy o dużej liczbie powtórzeń, podczas gdy zestawy siłowe mają mniejszą ich ilość.

Super-zestaw to zestaw składający się z jednego ćwiczenia, po którym następuje drugi zestaw, wykonywany bez żadnego odpoczynku między nimi.

Układ to określona grupa ćwiczeń. Wykonuje się jedno po drugim, bez zatrzymania I odpoczynku między poszczególnymi ćwiczeniami.

Jak sama nazwa wskazuje, ćwiczenia z obciążeniem wykonuje się, rzecz jasna z ciężarkami. Wszystko co stawia odpowiedni opór może być wykorzystane do ćwiczeń, ale ciężarki mają tę zaletę, że są proste, skuteczne I wygodne w użyciu. Obecnie używa się pojedynczych ciężarków i urządzeń do ćwiczeń. Pojedyńcze ciężarki to:

Sztanga długi drążek z ciężarkami przy każdym z końców, chwytany oburącz.

Hantle zwane też sztangielkami lub hantelkami, krótki drążek z ciężarkami przy każdym końcu, przeznaczony do używania jednorącz.

Przyrządy do ćwiczeń to urządzenia mechaniczne, które powodują kurczenie mięśni przy stawianym oporze. Może to być wszystko począwszy od prostych urządzeń do pchania i ciągnięcia, poprzez układ ciężarów na bloku, do złożonych i skomplikowanych urządzeń treningowych.

Ciało składa się z ponad 600 mięśni, więc pogrupowanie ich  pozwala na łatwiejsze zajęcie się nimi. Pięć podstawowych kategorii mięśni ciała:

klatka piersiowa

plecy

barki

ramiona

nogi

Układ ćwiczeń z ciężarkami pomyślane są w taki sposób, by zwrócić należytą uwagę na każda część ciała. A nawet więcej: często konieczne jest wykorzystanie różnorodnych ćwiczeń dla danego mięśnia czy grupy mięśni w celu uzyskania wszystkich płaszczyzn, kształtów i konturów ciała. Tak więc planowanie naprawdę dobrego układu ćwiczeń może być zajęciem tyleż trudnym, co wymagającym I technicznie złożonym.

Dodaj komentarz

avatar